Digipolis Antwerpen: een agile enterprise?

Een daily stand-up voor het project e-loket

 

‘Vandaag voor 23u besteld, morgen in huis’

 ‘7 dagen per week thuisbezorgd’

‘Met een Apple-device kan het kleinste kind uit de voeten’

Bedrijven zoals Bol.com, Coolblue, Apple en Google bepalen het verwachtingspatroon van consumenten. En zorgen ervoor dat andere organisaties zich moeten heruitvinden. 

Niet flexibel en wendbaar? Geen aandacht voor user experience? Niet bezig met mobile first, big data, hybride cloud, social business? Jammer, maar helaas.

De sneltrein raast voorbij en je springt er maar beter op!

Coolblue-isering van de samenleving

De Coolblue-isering van de samenleving is de realiteit waarin we leven. En of het nu om een commerciële of om stedelijke dienstverlening gaat, het verwachtingspatroon van de ‘klant’ blijft hetzelfde. Voor 21 uur besteld, voor 9 uur de volgende ochtend geleverd. Ook op zaterdag en zondag. 

Stad Antwerpen speelde hierop in en stippelde een doorgedreven digitale dienstverlenings- en communicatiestrategie uit. Een resultaat hiervan is het digitale platform A-stad, een plek waar de sinjoor dag én nacht informatie en dienstverlening op maat vindt en waar hij met andere inwoners en met de stad kan praten. Meer nog, hij kan ook meebouwen aan de digitale stad en krijgt hiervoor de nodige tools.

A-stad is meer dan een website. A-stad is een ecosysteem dat bestaat uit generieke componenten, API’s en open data. En het is zeer vernieuwend voor een stedelijke overheid…

Over sprints en UX in Digipolis

A-stad is geen doorsnee project voor Digipolis Antwerpen. En dat is zacht uitgedrukt. De agile en scrumwerking kwam in de plaats van de waterfall-methodiek. Plots leverden we resultaten op in tweewekelijkse sprints en waren er daily stand-ups. We haalden nieuwe technologieën zoals AngularJS, Node.js, SOLR, … in huis en spraken over UX alsof we dat altijd al hadden gedaan. We gingen live met een beta-versie en vroegen het grote publiek om feedback. Last but not least versmolten de teams van Digipolis en die van de stad. Eén team was het. Met gedeeld plezier en gedeelde smart.

Waarom eigenlijk?

Uiteraard veranderden we onze manier van werken niet zomaar. We zijn ons zeer bewust van de continue en snelle veranderingen in de IT-wereld. Niemand zit te wachten op een toepassing die misschien binnen twee jaar af is. Veertien dagen, maximum een maand. Dat is nu de oplevertijd van resultaten. Anders hoeft het niet meer.
We moeten wendbaar zijn. Snel kunnen inspelen op de IT-evoluties. En dus moeten onze takenpakketten ook steeds sneller mee evolueren. 

Ondertussen is agile is geen buzzword meer in Digipolis. De denkwijze en methodieken sijpelen door in alle hoeken van de organisatie. Is dat gemakkelijk? Nee, niet altijd. Zien we resultaten? Absoluut. En vooral, we geloven dat er geen andere optie is als we rechtop willen blijven staan in deze woelige tijden…