Sociale media als bedrijfsinstrument

Lies Gommers
42jaar
Communicatieverantwoordelijke Digipolis Antwerpen
Master communicatiewetenschappen

Om half acht wandel ik Digipolis binnen. Lekker vroeg, want ik was voor de ochtendspits. Voordat ik koffie haal, screen ik de microblogsite Yammer die de Digipolis-medewerkers sinds begin 2011 intensief gebruiken voor interne communicatie. Yammer groeide op korte tijd uit tot een ontmoetingsplaats voor vragen, antwoorden en allerlei interessante tips. Je beseft zo des te meer dat er in ons bedrijf enorm veel kennis aanwezig is over allerlei zaken. Omdat veel collega’s berichten posten over de projecten waarmee ze bezig zijn, heb ik meteen het vinger-aan-de-pols-gevoel. Ik open ook Twitter, Facebook en Google+, kanalen waarop Digipolis aanwezig is en die we als communicatiedienst continu opvolgen.

Eind november starten we in Digipolis met een piloot voor werken 2.0 (werken waar en wanneer je wil) en ook het flexwerken doet zijn intrede. Om maximaal te kunnen flexwerken wordt één van onze gebouwen de komende maanden volledig heringericht en staat er een grote verhuis op stapel. Met al die veranderingen in zicht, is een ondersteunende communicatiecampagne cruciaal. Deze ochtend zitten we met een aantal collega’s samen om de mijlpalen in het traject te bespreken en een plan van aanpak qua communicatie uit te dokteren. Na de vergadering start ik alvast met de opmaak van het communicatieplan.

Om 11.30 uur overleg ik met een projectleider die met succes een project opleverde en dit graag intern wil communiceren. Hij kan hierover uiteraard iets berichten op Yammer, maar door de aard van het medium is dit minder geschikt voor uitgebreidere teksten. We spreken af dat hij een tekst zal schrijven voor de interne blogsite van Digipolis. Op deze site, die tijdens de zomermaanden opgezet is, kan elke Digipolis-medewerker zelf berichten posten. De berichten lopen nog niet storm, maar net zoals met de introductie van Yammer, is dit iets dat moet groeien. Met een beetje begeleiding van de communicatiedienst gaat dit zeker lukken.

Tijd voor een middagpauze! Samen met de collega’s ga ik naar de recent opnieuw ingerichte refter van Digipolis. Het is er gezellig toeven nu. We schuiven aan bij de collega’s die er al zitten en genieten van de lekkere soep en broodjes.

Ik werk verder aan het communicatieplan over de herinrichting van de gebouwen en de verhuisbewegingen die hiermee gepaard gaan. Er zijn nog wel wat vraagtekens, maar de grote lijnen liggen vast. Ongetwijfeld zal het communicatieplan de volgende maanden nog aangepast en bijgestuurd worden. Verbouwingswerken hebben nu eenmaal de neiging om van het schema af te wijken ;).

Op naar een vergadering over het communicatieaspect van onze AAAA (anytime, anybody, anywhere, any device)-strategie. Uiteraard beweegt Digipolis mee in de richting van AAAA maar er zijn nog heel wat onbeantwoorde vragen. Aangezien de kennis hierover verspreid zit over heel Digipolis kiezen we ervoor om deze vragen los te laten op Yammer in een hiervoor opgerichte Yammergroep. De zaken die al gerealiseerd werden, documenteren we op onze wiki. We overlopen het scenario en verdelen de taken.

Vandaag is het mijn beurt om zoonlief op te halen in de nabewaking, dus is het bijna tijd om in te pakken. Ik overloop nog even de berichten op Yammer voordat ik vertrek en markeer een aantal interessante artikels die ik straks nog wil lezen.