Digitale Doebeurs 2017

 

Zaterdag 21 oktober vond de vierde editie plaats van de Digitale Doebeurs in Bibliotheek De Krook. De Doebeurs was meteen de kick-off van een extra lange Digitale Week in Gent (tot 5 november 2017).

 

De bezoekers konden nieuwe technologieën ontdekken, ervaren en uitproberen. Heel wat creatieve en innovatieve bedrijven presenteerden immers hun grensverleggende en inventieve technologieën door de mensen er actief mee te laten experimenteren: e-spots, robotica, 3D-printing, Virtual Reality, 360° camera’s, …

Kinderen en hun ouders konden ook deelnemen aan prikkelende workshops: coderen met Scratch, kunstwerken maken met een ArtBot, programmeren van Mindstorms robots, lasercutten, …

Deze editie van de Gentse Digitale Doebeurs bleek de meest succesvolle editie tot nog toe te zijn met meer dan 2.500 bezoekers!

Ontdek nog enkele fascinerende activiteiten van de Digitale Doebeurs 2017:

Ledsreact – Een interactieve sportkegel

De interactieve sportkegel brengt trainingen naar een hoger niveau door klassieke sportoefeningen up to date te brengen. Door het gebruik van sensoren kan de kegel inschatten hoe ver een atleet verwijderd is. Op het allerlaatste moment duidt de kegel een richting aan door een van de viergekleurde LED’s op te lichten. Zo weet de atleet nooit welke oefening volgt. Deze nieuwe vorm van gamification zorgt voor plezierige en creatieve trainingen en verbetert het reactievermogen van de atleet.

Sterrenwacht Armand Pien – Mini-Marsrovers

Tijdens de workshop van de Sterrenwacht Armand Pien lanceerden kinderen een missie naar Mars. Kleine groepen werkten samen met een succesvolle missie tot doel. De deelnemers volbrachten enkele taken met behulp van 3D-simulaties. De teams zochten de ideale lanceerdatum vanop Aarde en de ideale landingsplaats op Mars. Eens op de planeet, bestuurden ze een mini-Marsrover door een LEGO Mindstorm robot te programmeren. Op het einde moest de missie veilig naar de Aarde terugkeren.

VRT – Steambox

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics, de kennisgebieden die gerepresenteerd worden in deze box vol met technologische educatieve materialen. De box is ontworpen om tieners voor te bereiden op de huidige en toekomstige technologische en wetenschappelijke uitdagingen. Kinderen en jongeren konden de box uittesten en een licht- en muziektrap bouwen met behulp van Raspberry Pi, Arduino en MakeyMakey.

My Ghent 2050 – Stad van de Toekomst

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? Duurzaam, hernieuwbare energiebronnen, meer parken en groen? Een Gentse school ging een stapje verder: de leerlingen bouwden en programmeerden hun visie op de stad van de toekomst met de Minecraft Education Edition tijdens het My Ghent 2050 project. Op de Digitale Doebeurs toonden de leerlingen aan de bezoekers hoe ze dat deden.

Howest – Digital Arts & Entertainment

Howest, ‘s werelds beste hogeschool voor game art en game ontwikkeling, boeide het publiek met hun laatste ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality. In verschillende demo’s leerden de bezoekers hoe ze konden samenwerken in een virtuele omgeving.

PreviewLabs – Revalidatie

Bezoekers konden een van de prototypes ontwikkeld voor het wE-MOVE-project ontdekken aan de stand van PreviewLabs. Dit onderzoeksproject heeft tot doel gameconcepten te ontwikkelen die de fijne en grove motoriek bevorderen bijvoorbeeld bij mensen die aan het revalideren zijn. Het prototype dat op de Digitale Doebeurs werd voorgesteld, is gemaakt voor kinderen en volwassenen met een halfzijdige verlamming.

OPSORO – Sociale robots

Volwassenen en kinderen konden een sociale robot bouwen en personaliseren bij OPSORO. Door bewegingen van de robot ontving je sociale media updates. De robot laat je weten wanneer je een like op Facebook of een nieuw Whatsapp-bericht hebt.

Ingegno – Lasercutting

Tijdens de workshop van Ingegno konden de deelnemers hun naam en logo ontwerpen en lasercutten in een houten VR-bril.

Ketnet – Kriebels op een virtuele achtbaan

De jongste bezoekertjes konden een spannende Virtuele Reality ervaring beleven. Tijdens het laatste seizoen van het populaire Ketnet-programma Helden, bouwden de hoofdrolspelers een echte achtbaan. Met een VR-bril op beleefden de kinderen een ritje op de Helden-achtbaan.

 

Digitaal.Talent@Gent, e-inclusiewerking van Stad Gent, OCMW Gent en Digipolis Gent, organiseert de Digitale Doebeurs.

Meer info:

Gepubliceerd op: 
dinsdag, oktober 24, 2017